Szinte szünet nélkül követik egymást az új belépők a szupersportkocsi-szegmensben. A tradicionális gyártókkal versenyezni csak őrületes számokkal van esélyük, de kérdés, meddig lehet még feszíteni ezt a fajta lóerőlicitet. A legújabb próbálkozó a kaliforniai RAESR (Rice Advanced Engineering Systems and Research).

A RAESR már öt éve fejleszti Tachyon Speed névre keresztelt sportautóját. Úgy tűnik, lassan a célegyenesbe érnek, így néhány információt már ki is adtak arról, hol tartanak éppen. Ezek alapján elég meggyőzőek a számok: 1250 lóerőt és rettenetes, 5000 (igen, ötezer) newtonméteres nyomatékot tud leadni a tisztán elektromos hajtáslánc.

Ezzel a teljesítménnyel a hírek szerint 386 km/h-s végsebességre képes, a nulla-százat pedig három másodpercen belül futja. Ezek egyikével sem döntögetnek majd rekordokat, de szégyenkezniük azért nem kell, ez is sokkal több annál, amit a leendő vásárlók többsége biztonsággal kezelni tud majd, különösen közúton. A másik lényegi kérdés a hatótáv: azt ígérik, egyetlen töltéssel 240 kilométert is képes lesz majd megtenni, de azt nem részletezik, hogy milyen és mekkora akkucsomag teszi ezt lehetővé.

Arról egyelőre nincs hír, mikorra születhet meg a Tachyon Speed végleges változata, ahogyan azt is csak remélni lehet, hogy megannyi lendületesen kezdő próbálkozóval ellentétben ők nem buknak majd bele a befektetőkeresésbe, mielőtt beindíthatnák a boltot.

Azt már korábban is sejteni lehetett, hogy a Mercedes-Maybach 6 igazán látványos és haszontalan dolog lesz – olyasmi, amire sokan vágynak, sokféle okból. A korábbi sötét felvételek is mutatták az arányokat, de most, hogy a részleteket is láthatjuk, még erősebb a birtoklás vágya.

A hatméteres kupé közel felét a motorháztető teszi ki, a fara hosszan elnyúlik a hátsó tengelyvonal mögött, mint a 30-as években, a Mercedes aranykorában a legdrágább kupéké és roadstereké, ott van egy kis 50-es évek a sirályszárnyként nyíló ajtók képében, és mégis minden porcikája korszerűséget sugall. A múlt pazarló arányait helyezi át egy olyan korba, amikor mindent hajlamosak vagyunk alárendelni a hatékonyság eszméjének. Ráadásul ezt úgy teszi, hogy a forma, és egyes részletek, mint a teli közepű felnik, a kabin cseppformája, vagy épp a tükröket kiváltó kamerák közben mégsem mondanak ellent ennek az eszmének sem.

A hivatalos bemutató nincs messze, és ott majd kiderül, ami a képek láttán az első kérdésünk lehet: vajon lesz ebből valami? Ám ha nem kerül sor a szériagyártásra, akkor is egyértelmű, hogy a Mercedes formatervezői még messze nem fogytak ki az életképes ötletekből – képesek olyasmit készíteni, ami érzelmi szempontból is megragad. Több olyan tanulmányautó is akadt az elmúlt évtizedekben, amelyekből ugyan csak egyetlen példány készült, mégis több alakítottak egy márka megítélésén a legtöbb korabeli szériamodellnél.

Könnyen lehet a Mercedes-Maybach 6 is olyan hatású, mint egykor az Audi Avus Quattro (1991) vagy a Ford GT90 (1995), amelyek hosszú évekre határozták meg egy márka karakterét.

Régóta tudni lehet, hogy a Hennessey egy minden eddiginél gyorsabb autót épít, ilyen elképesztő értékekre azonban valószínűleg kevesen számítottak.

Bár még két hónap hátra van az idei évből, azt már kijelenthetjük, hogy 2017 az elképesztő – vagy teljesen felesleges? – teljesítményre képes szuperautók éve volt. Szeptember elején egy laza világcsúcsot ment a Bugatti Chiron, amit videóra vett a cég, majd azt is megmutatta, milyen autó volt képes követni a szédítő sebességet.

A Bugatti boldogsága ennek ellenére mégsem volt felhőtlen, mert szinte a világrekorddal egy napon mutatkozott be a Mercedes új hipersportkocsija, az AMG Project One. A legfontosabb paraméterek: 5 motor, 1000 lóerő, 825 millió forint.

Ennyi lóerővel már nyugodtan véget is érhetett volna az év, ám hátra volt még egy igen jelentős teljesítményre képes autó, a Hennessey legújabb üdvöskéje, a Venom F5. Az autóról korábban már lehetett hallani ezt-azt (itt és itt írtunk róla), most azonban a Hennessey feje, John Hennessey végre lerántotta róla a leplet.

Carscoops beszámolója szerint a kocsi a Hennessey ígérete szerint a 482 km/h-t is képes elérni. A motortérben egy 1600+ lóerős, ikerturbós V8-as motor bújik meg, amihez egy speciális hétkofozatú váltót építettek. Az autó súlya ugyanakkor csak 1338 kg lett, ami után el lehet képzelni, mire képes a kocsi. De számszerűsíthetünk is: 0-ról 300 km/h-ra 10 másodperc alatt gyorsul – gyorsabban, mint bármelyik F1-es autó.

A 0-400-0 gyorsulás sem gyenge, a Hennessey szerint ehhez kevesebb mint 30 másodpercre van szüksége a kocsinak. Ez több mint 16(!) másodperccel lenne jobb, mint amire a Bugatti Chiron képes, de a Koenigsegg Agera RS-re is ráverhet egy 6+ másodpercet. És igen, valóban csak 24 darab készül belőle, az autó értéke darabonként 1,6 millió dollár, vagyis nagyjából 428 millió forint lesz.

A kocsi hivatalosan a 2018-as SEMA Autoshow-n mutatkozik majd be.

 

 

A kékvérű brit márkát is megcsapta a változás szele, hamarosan érkezhet az első tisztán elektromos Rolls.

A magukra valamit is adó autógyártók az elmúlt években előrukkoltak néhány hibrid modellel, melyek egyfajta átmenetek a múltat jelképező benzines autók és a jövőbe mutató elektromos járgányok között. Akad azonban néhány olyan vállalat, mely egyáltalán nem lát fantáziát a hibrid technológiában. Ilyen például többek közt a Rolls-Royce.

Torsten Müller-Ötvös, a gyártó első embere azt nyilatkozta, hogy a Rolls-Royce maximalista vevői nem hajlandóak megbékélni kompromisszumokkal, ezért a cég kínálatában nem lesznek hibrid modellek. Emberünk szerint a Rolls-Royce vásárlói nem szeretnének részt venni új technológiák tesztelésében, ők egyszerűen csak a lehető legjobb, rendkívül megbízható megoldásokra vevők.

Müller-Ötvös elmondta, hogy az iparág egyértelműen a villanyautók irányába halad, és egy napon egész biztosan ki fognak halni a benzinmotoros járművek. A Rolls-Royce pedig akkor fog előrukkolni első villanyautójával, amikor a technológia minden szempontból érett lesz a feladatra.

A Rolls-Royce július végén jelenti majd be legújabb modelljét, a hatalmas Phantom új generációját, melyből a jelek szerint a korábbi pletykák ellenére ki fog maradni a hibrid hajtáslánc.

Ha valaki egy 1000 lóerőnél is erősebb szupersportkocsit vásárol, az jobb ha felkészül az igen komoly szervizköltségekre.

A Volkswagen-konszern 2005-ben dobta piacra minden idők egyik legbrutálisabb sportkocsiját, a Veyront. A 10 évig gyártott és nemrégiben az 1500 lóerős Chiron által leváltott, négyturbós W16 motoros járgány legolcsóbb példányai is 1 millió euróba, vagyis átszámítva körülbelül 300 millió forintba kerültek, és bizony a Veyron szervizköltségei is mellbevágóak.

Mivel az alig 450 példányban készült autó több mint 400 km/h végsebességre képes, csak és kizárólag egy külön erre a típusra fejlesztett, extra nagy sebességet bíró Michelin gumit lehet feltenni a Veyronra. Egy ilyen szett ára jelenleg körülbelül 8 millió forint, ráadásul tipikusan 5000 kilométerenként meg kell ejteni egy gumicserét.

Ezenkívül a gyártó szerint a biztonság kedvéért nem árt 15 000 kilométerenként felnit is cserélni, melyből a négy darab mintegy 10 millió forintot tesz ki. A normál szerviz, ha csak olajat és a szokásos szűrőket kell cserélni, megúszható mintegy 5 millió forintból, abba pedig egyenesen rossz belegondolni, hogy mennyibe kerülhet egy-egy komolyabb alkatrész cseréje.